Entrevista Patrick Torrent 1

“Estem fent valdre la nostra atractivitat com a destinació turística per a seguir liderant la captació de congressos en l’àmbit europeu”

Patrick Torrent. Director Executiu Agència Catalana de Turisme (ACT). Moderador de la taula sobre “La integració en la gestió de congressos de les noves realitats d’allotjament. Allotjament tradicional VS. nous tipus d’allotjament

.- Vostè participa en la taula sobre la gestió dels congressos i les noves realitats dels allotjaments en el turisme. Una taula a priori polèmica.

El canvi sempre genera desconcert. En aquest cas, també. En els pròxims dies s’inaugura el Mobile World Congress i si mirem l’evolució durant els darrers 4 anys de l’impacte que hi tenen aquestes noves modalitats d’allotjament, així com les seves plataformes tecnològiques de distribució, veiem que, efectivament, estan transformant el model. Aquestes noves realitats d’allotjament, en qualsevol cas, han arribat per a quedar-se i fer evolucionar l’escenari que estàvem habituats a gestionar. Un dels àmbits on genera desconcert és en el de la governança del model. Des de l’administració pública, però també des dels mateixos agents transformadors, cal trobar les fórmules d’encaix d’aquestes noves realitats per tal que finalment les regles del joc siguin les mateixes per a tots i que ni la qualitat de la destinació, ni els drets dels consumidors ni la seguretat jurídica per a tots plegats no en surtin malmesos. La Generalitat va crear fa uns mesos la Comissió Interdepartamental per a l’Economia Col·laborativa precisament per a treballar en la identificació d’aquests encaixos necessaris.

.- El Congrés es realitza a Lleida. És difícil fer Congressos en ciutats com Lleida, Girona, etc. amb la influència de Barcelona?

Jo crec que precisament gràcies al posicionament mundial de la marca Barcelona, tenim l’oportunitat de projectar també les ciutats com Lleida, Girona o Tarragona, però també Sitges, Olot o Tortosa, o indrets específics com Port Aventura, per a acollir Congressos de diferent dimensió. Des del Catalunya Convention Bureau estem aprofitant aquesta projecció exterior de Barcelona per a vendre tot Catalunya i les seves ciutats com a destinació integral per a Congressos. Tenim el reclam de Barcelona i l’hem d’aprofitar. A partir d’aquí, estem en condicions de capitalitzar aquest posicionament mundial perquè estem preparats. Totes aquestes ciutats compten amb la infraestructura adequada per a l’acollida de Congressos. Lleida n’és un bon exemple amb la Llotja, una instal·lació de primera divisió internacional. Però més enllà del recurs, que hi ha de ser com a condició necessària però no suficient, Lleida pot oferir la seva gastronomia, el seu paisatge o el seu patrimoni cultural com a elements que la fan competitiva per a captar congressos.

.- La Generalitat dóna suport al Congrés OPC. Què estan fent perquè Catalunya segueixi sent un líder mundial en aquest sector?

Estem fent valdre la nostra atractivitat com a destinació turística per a seguir liderant la captació de congressos en l’àmbit europeu. Els factors que ens fan atractius com a destinació turística, en aquest segle XXI de la Societat del Coneixement que estem vivint, són els mateixos factors que ens poden fer atractius per a captar projectes, inversions, talent, i també congressos i esdeveniments. Tenim la sort que, a més, a Catalunya tenim un teixit productiu, industrial, acadèmic i social tremendament actiu i dinàmic. Aquest és un altre factor d’atractivitat que estem aprofitant. Però voldria valorar especialment l’esperit inquiet i innovador de la nostra gent. Tenim persones que són referents internacionals en molts àmbits. Fan part d’Associacions internacionals i estan en condicions de proposar i atraure congressos cap a Catalunya. El programa Ambassadors del Catalunya Convention Bureau està orientat precisament a aprofitar aquesta capacitat de prescripció i d’atracció que aquestes figures clau de la nostra societat poden exercir. Com a Convention Bureau ens posem a la seva disposició perquè no tinguin dubtes a l’hora de presentar les destinacions catalanes com a possible seu d’un congrés internacional de la seva especialitat, perquè no se sentiran sols; el CCB serà sempre al seu costat a l’hora d’ajudar-los a preparar una candidatura i planificar adequadament l’esdeveniment. Tot just fa un any i mig que vam iniciar aquest projecte i ja ha fructificat amb la captació de diversos congressos i esdeveniments a diferents ciutats de Catalunya.